Usein kysyttyä

Tarvitseeko astianpesukoneeni vedenpehmennintä?

Nokian vedenjakelualueella talousvesi on kovuusluokitukseltaan pehmeän ja keskikovan rajalla. Katso tarkemmat tiedot veden kovuudesta täältä.


Miksi vesi on ruskeaa?

Ruskea väri aiheutuu yleensä vesijohtojen sisäpinnoille kertyvästä rauta- ja mangaanisakasta, jota irtoaa veteen paineenvaihteluiden ja virtaamamuutosten seurauksena. Sakkaa voi irrota vesijohdoista esimerkiksi huoltotöiden, putkirikkojen ja sähkökatkojen yhteydessä. Parhaiten haitta poistuu vettä juoksuttamalla. Ruskea vesi ei yleensä aiheuta terveysvaaraa, mutta sen juomista on kuitenkin syytä välttää.


Miksi vesi on harmaata tai se vaahtoaa?

Jos vedessä esiintyy harmaata väriä ja se vaahtoaa, mutta vesi kirkastuu esimerkiksi lasissa seisottamalla, vedessä on ilmaa. Ilmiö on vaaraton, ja vettä voi käyttää sellaisenaan. Jos vedessä on selkeää vaahtoa, joka ei häviä seisottamalla, on kyseessä putkiasennuksessa käytettävä asennusrasva. Asennusrasvaa voi päästä veteen verkoston huolto- ja rakennustöiden yhteydessä. Nämä tuotteet ovat elintarvikelaatua eli ne eivät ole terveydelle vaarallisia. Haitta poistuu yleensä vettä juoksuttamalla


Hyvitetäänkö minulle vesilaskussa veden juoksutusta?

Juoksuttamisesta aiheutuu yleensä melko vähäinen kulutuksen lisäys. Hyvitykset katsotaan tapauskohtaisesti.


Kuinka usein verkostossa on värjäytynyttä vettä?

Verkostoa korjaillaan jatkuvasti, joten pieniä värjäytymiä voi olla liikkeellä päivittäin. Värjäytymien kulkeutumisen ennustaminen verkostossa on hankalaa, koska esimerkiksi putkirikkojen yhteydessä vesi ei kulje tavanomaisia reittejään pitkin. Tämä vaikeuttaa tiedottamista.


Mistä saan puhdasta vettä, jos vesi on värjäytynyttä?

Tiedottamisella pyritään siihen, että vedenkäyttäjät voisivat varautua häiriötilanteisiin varaamalla vettä talteen. Odottamattomat veden värjäytymiset ovat yleensä lyhytkestoisia ja poistuvat nopeasti, kun vettä juoksuttaa. Taloudessa olisi hyvä olla aina varattuna hieman puhdasta vettä häiriötilanteiden varalle. Tarvittaessa vesihuoltolaitos järjestää vedenjakelua, josta tiedotetaan erikseen.


Miksi viemäri haisee sisällä?

Viemärin haju sisällä voi aiheutua esimerkiksi kuivasta tai likaisesta hajulukosta. Puhdista lattiakaivojen ja lavuaarien hajulukot säännöllisesti ja tarkista, että niissä on vettä.

Myös tukkeutunut viemärin tuuletusputki voi aiheuttaa viemärin hajua sisätiloihin. Normaalisti tuuletusputki johtaa viemärissä muodostuvat hajut ulos, mutta sen tukkeutuessa hajut voivat kulkeutua kiinteistön sisälle. Varsinkin kovilla pakkasilla huonosti eristetty tuuletusputki voi jäätyä umpeen.


Puutarhan kasteluun käytettävä vesi ei päädy viemäriin, voinko saada sen osalta alennusta jätevesimaksusta?

Jäteveden laskutus perustuu käytettyyn puhtaan veden määrään, jota vesimittari mittaa. Jäteveden määrää ei mitata erikseen, eikä jätevesimaksuun myönnetä alennusta kasteluveden osalta.


Mistä tiedän, mitä kokoa kiinteistöni vesimittari on?

Kaikki omakotitalojen vesimittarit ovat kokoa DN20, eli kuuluvat alimpaan maksuluokkaan. Muiden kiinteistöjen osalta koon voi tarkistaa kysymällä Nokian Vedeltä (Joonas Hallinen, etunimi.sukunimi@nokianvesi.fi). Etäluettavien vesimittareiden koon voi määrittää myös itse katsomalla vesimittarista Q3-arvon (kts. ohjeet etäluettavista mittareista 2023) ja vertaamalla sitä alla olevaan taulukkoon.

Q3 Vesimittarin koko (mm)
4,0 20
6,3 25
10,0 40
16,0 50

Mitä tarkoittaa viemärin padotuskorkeus?

Lue padotuskorkeudesta täältä!


Miksi en saanut häiriötilanteesta tekstiviestiä? Mistä voin tarkistaa onko numeroni oikein?

Puhelinnumerot, joihin tekstiviestit lähetetään, haetaan asiakastietojärjestelmästämme. Tekstiviestit lähetetään omakotitalojen osalta kiinteistön omistajalle ja taloyhtiöiden osalta kiinteistön isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle. Numeron vaihtumisesta voi ilmoittaa osoitteeseen vesilaskutus@nokianvesi.fi. Kirjautumalla Kulutus-Web -sivustolle pääsee näkemään ja muuttamaan kulutuspaikalle tallennetun puhelinnumeron.

Asiakastietoihin tallennettujen numeroiden lisäksi saamme puhelinnumeroita ulkopuolisen palveluntarjoajan kautta osoitetietoihin pohjautuen. Palvelu tavoittaa automaattisesti yli 16-vuotiaat alueen asukkaat, joiden puhelinnumero on julkinen. Voit lisätä tietosi palveluun, vaikket olisi Nokian Veden asiakas. Tietojen lisäys, muokkaaminen ja poistaminen onnistuu täältä.

Milloin kiinteistööni vaihdetaan etäluettava vesimittari?

Nokian Vesi Oy tekee jatkuvasti mekaanisten vesimittareiden vaihtamista etäluettaviin. Vanhojen mittareiden vaihto etäluettaviin toteutetaan alueittain. Myös uusille liittyjille asennettavat vesimittarit ovat etäluettavia


Hulevesilaskussani on ongelma. Mihin otan yhteyttä?

Hulevesilaskutus kuuluu Nokian kaupungille. Lisätietoja Nokian kaupungin nettisivuilta.